Potträning och trängselskatt!

Published januari 7, 2013 by missnyponros

Innan vi börjar så har jag fått frågan : Varför jag låst vissa inlägg, och om jag inte vågar stå för det jag skriver.

Jo, svaret blir enkelt. Vissa texter är inte för alla, speciellt inte för de som inte har med saken att göra kanske?

Men detta inlägg nu förblir öppet !

 

( Saga )

Ja då börjar vi med POTTRÄNINGEN i dagens blogginlägg.

Men först en checklista taget från http://se.babycenter.com/a4384/pottr%C3%A4ning—%C3%A4r-ditt-barn-redo

Det tar inte så lång tid från första blöjbytet innan det är dags att börja potträna. De flesta barn börjar bli redo mellan 18 och 24 månaders ålder (men vissa är det inte förrän framåt fyraårsåldern) och det går mycket smidigare att potträna om man väntar tills dess. Använd checklistan nedan för att kolla om ditt barn verkligen är redo ännu.

Du behöver inte bocka av varenda punkt på listan – det är mer en fråga om att bilda sig en allmän bild av utvecklingen i just detta hänseende.

Ditt barn kan vara redo att potträna om:

• Han eller hon har regelbunden, mjuk avföring

• Kan dra upp och ner byxorna

• Härmar andras toalettbeteende (tycker om att titta när du går på toa, t ex)

• Visar när han eller hon bajsar genom att krysta, sätta sig på huk eller säger till dig

• Kan orden bajs och kiss

• Kan följa enkla instruktioner (som ”ge mig boken”)

• Känner igen när det är dags bajsa (eller kissa) och säger till dig

• Tycker illa om att gå i smutsig blöja

• Är torr i minst tre eller fyra timmar åt gången (vilket visar att musklerna som kontrollerar urinen är starka nog att hålla den inne)

• Inte är inne i en period då allt är negativt

• Förstår värdet av att lägga saker på rätt plats

• Visar vilja till självständighet

• Kan gå och sätta sig ner

 

Saga är snart tre år , ja om tre månader drygt då….

Hennes intresse har inte varit alls funnits för pottan och därför har vi låtit henne ha sin lilla gång …

Men igår var första dagen hon faktiskt var mer eller mindre utan blöja hela dagen, bortsett från när man åker bil eller ska sova. Och skötte det snyggt;)

Nu flyttar jag iofs med pottan upp till vardagsrummet för att slippa olyckor i trappan, för det skulle innebära att risken för kiss i hela trapphuset vore förödande med att behöva städa inte bara trappstegen från 3 till bottenplan utan kanske ev även väggar … OM det vill sig riktigt illa så att säga.

Så det lättaste är ju ändå att flytta med sig pottan😉

 

Efter natten är blöjan totalt full med urin så där är hon inte alls redo.

Ordförrådet ökas hela tiden för S, nu har hon börjat tacka för allt! Jätteunderbart och se henne utvecklas i ordförrådet med… på rätt väg😉

 

( W )

Min lille påg har funnit intresse i sina händer;) Och så har jag funnit ett tydligen kittligt ställe på honom, När man torkar honom ligger han och skrattar jättemycket på ett visst ställe… 3 månader gammal och skrattar så friskt😉

Han är jätteduktig;) Imorgon blir det hans första spruta, aj aj .. 14 veckor gammal och jag antar att jag kommer få höra en väldigt ledsen liten påg då .. som tur är så kommer han och jag vara där själv, då S är på förskolan och L kommer att vara i skolan ( första skoldagen för honom detta året ).

Han gillar och prata om kvällarna och har funnit ett andra intresse än bara händerna, nämligen att göra bubblor av sitt saliv😉

( L )

Idag blir det äntligen dags för läkarbesöket för L. Han skulle varit där förra veckan men då var läkaren sjuk.

Hans mage har blivit avsevärt mycket bättre sedan han uteslutit allt som innehåller laktos , vi kör laktosfritt / mjölkfritt.

Jag är väldigt stolt över L då han faktiskt är väldigt noga så gott det går för en 11 åring att vara när det gäller vad som finns i maten.

Han reagerar ju ännu väldigt kraftigt på just mjölkprodukterna, märktes igår, han fick lite käk av svärisarna och de hade stekt korvarna i smör, och det tog inte lång stund förrän han levde på toaletten ett tag.. men annars har det gått väldigt bra, L har varit jätteduktig kring allt med julmat och så, fått mycket beröm av alla !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

(J)

Denna dam har fått ett marsvin, som heter Teddy Lupin😉 Lite vitt men annars helsvart!

Jag och denna underbara dotter samtalar varje dag , längden på samtal är lite beroende på oss båda, men vissa samtal vill aldrig ta slut;)

Längtar tills när jag ska åka ned till henne, då ska jag väcka henne varje morgon😉 *längtar*

 

TRÄNGSELSKATT : Behöver väl inte uttrycka mig mer än HATAR

 

 

 

 

Kommentera

