Mobbing, ett helt okej fenomen på skolor !

Published september 27, 2012 by missnyponros

Efter att ha tittat på et avsnitt som min bror visade mig ang mobbing så kan jag inte hålla tyst.

Jag tar bladet från munnen NU !

Avsnittet jag pratar om är detta som jag länkar til här:

http://www.svtplay.se/video/316409/bully

Nu handlar detta om USA och deras beteende mot mobbing vilket är skrämmande.
Man blir upprörd hur busschafförer, rektorer, polis och andra vuxna runt barnens liv inte agerar.

När föräldrar fick nys om vad som skedde i deras sons liv, så tar de samtal med rektorn på skolan.

HON hanterar inte detta okej. Tar fram foton på sina barnbarn mitt i allt, HUR ska folk tas på allvar om hon inte kan ta sitt ämbete på allvar?

Säger att alla är så underbara på bussarna osv .. och att hon inte kan göra något mer än erbjuda barnet en annan buss.

Men varför kan man inte sätta in en bussvärd på varje buss?

Som kan ha barnens säkerhet i fokus ? Så kan busschaffören som sitter där fram koncentera sig på sitt arbete, och inte sitta och skratta och le när hon/han uppenbarligen HÖR vad som pågår på bussen…

Skrämmande!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Barn ska inte behöva ta till våld för att bli av med sina mobbare, barn ska inte behöva ta sina liv pga de vuxnas ICKE engagemang.

Man måste göra något åt detta, oavsett i vilket land man bor i .

Varför lyssnar man så mycket på barnen som inte blir utsatt? Och inte på barnen som faktiskt blir utsatt?!

Det finns lösningar för alla , bara att man inte ska konstla till det så mycket.

Det blir inga uppföljningar, det blir heller inte något straff som är hållbart, utan det kör på som vanligt.

Och även här i Sverige sker det .. kanske inte i samma utsträckning iomd att vi inte blundar lika mycket som USA gör, men det finns… och barn far illa här med …

Jag mår illa , utav beteendet av att alltid lägga ansvaret på den som blir mobbad.

Ena killen sköt sig själv , och skolan ansåg inte att det hade med mobbing i skolan att göra, en annan hängde sig själv, och dagen efter kom elever till skolan med snaror runt halsen…

En tjej fick nog och kom till skolbussen med en pistol, som hon stal från sin mamma.. Och hotade eleverna på bussen.. Och detta beror ju helt klart på hur hon har blivit behandlad. Vilket resutlterade till att detta skedde.

45 åtalspunkter mot henne, som kunde leda till över 100 års fängelse… MEN de som utsatt detta mot henne? fick nada straff..

Nu fick flickan en andra chans, domaren släpte alla anklagelser mot henne, dock så satt hon inne en längre stund i ungdomsvård..

Ena föräldern LA ansvar på sin son, att se till att inte bli mobbad i skolan för hans syster skulle börja på samma skola året därpå.

Det skall inte läggas sådant ansvar på ett barn!

Det viktigaste i livet är ju våra barn, och vi som vuxna har skyldigheter gentemot alla barn inte bara våra egna.

Om ditt barn utsätter andra barn för utsatthet, i form av utfrysning,mobbing osv så måste du agera.

Det går inte att bara blunda!

I min sons förra klass fanns det några ”stjärnor” som utsatte vissa barn för mobbing, så illa att föräldrarna var beredda att ta dem ur skolan.

De som utsatte dem för detta, hade föräldrar som accpeterade deras beteende, de skyddade sina barns beteende!

Det är inte okej.

Vi satt i föräldramöte med min dotters klass där storastystern till den mobbade tjejen i min sons klass berättade om hur deras dotter blev mobbad… och hur det påverkade barnen..

Jag började gråta, jag blev så arg, försökte förmedla min avsky över beteendet!

Det blev två läger, en som tyckte att det inte var fel att deras barn tryckte ned, o ett läger där det var totalt fel.

Och de som var värst var de som sa: Min son gör inget fel, han visar bara att han inte accepterar den andra. MEN hur kan man anse att ett barn ska få trycka ned någon annan pga att man ska få lyfta upp sig själv?

Då tycker jag att man som förälder har misslyckats med sin uppgift.

Jag har alltid sagt åt mina barn att inte acceptera sådant beteende. Att säga ifrån vilket jag tycker de har gjort väldigt bra.

En stor skola har inte större problem än en mindre skola, allt handlar OM hur man hantera problemen!

Mitt förslag är att man inte accepterar föräldrars ursäkter för att deras barn mobbar.

Att man tidigt sätter in resurser oavsett hur kostsamt det må vara.

Att barnen som blir utsatta får stöd och omsorg från inte bara sin familj utan även från yttre resurser som kan stärka deras mående.

Märker man som lärare att det är något på gång, ta upp det direkt i klassrummet, se vilka som är de som högst pratar och har för sig, dessa barn brukar oxå vara de som gärna uttrycker sin frustation gentemot de mindre starka.

Belöna barnen som faktiskt våga säga ifrån, som vågar berätta om vad som pågår i klassrummen.. och utanför.

Låt inte skolledningarna blunda för problemen som sker runt om i våra skolor.

SÄTT alltså in resurser, sådant som kan vara till stöd.

Det finns så många idag som blundar, som inte anser att deras barn gör fel, och då måste man behandla hela familjen.. inte bara barnet som utgör mobbingen.

Det må kosta, men det är oxå det enda som fungerar …

 

Bara några få tankar !

 

Kommentera

