Ett misslyckat vändningsförsök

Published september 21, 2012 by missnyponros

 

Är inte så glad, önskade mig en normal förlossning inte ett kejsarsnitt till…  erfarenheten från förra gången är fortfarande påtagligt nära.

Hade ju hoppats att få uppleva en sista graviditet med en förlossning som var ”normal” ..  men vilken chock att det inte blev så *ironi* !!!!!

Vändningsförsöket:

Vi kom till Mölndal igår för ett vändningsförsöket , jag var påtagligt nervös och magen kändes så där spänd ….

Hade varit så dum att jag läst på vad folks historia var innan vi skulle dit, och givetvis läste man nog de allra värsta ..  Men men .. är man så dum så är man, så där satt vi och väntade in vår tur … i ett väntrum som var väldigt tråkigt att sitta i.

Gula och lila  och oranga och brunt var färgerna som var dominerande där inne, och sliten look …

Visst det har väl inte med själva orsaken till varför man är där men man tycker att de borde få pengar till att rusta upp sina avdelningar. Ett väntrum är ju alltid mycket trevligare att vänta i om det ser bra ut och då kanske spänningen släpper lite och nervösheten bedarrar

Nåja, tillbaks till händelserna!

Vi fick komma in och de tog blodprover och tog den obligatoriska CTG-remsan .. inte skönt att ligga på en brits .. uff ..

Det kändes som en evighet, illamåendet kom och det gjorde ont i armen då nålen satt där .. konstigt att det kan vara så stor skillnad på vilken arm man sätter nålen i, det gör svinont i vänster arm och lättare i höger arm…

Fick byta rum till själva ”doktor”rummet, där läkaren Ulla var redo för mig … 

Där tog hon alla mått hon behövde med hjälp av ultraljudet, givetvis så kontrollerade hon att så att bebis verkligen låg i säte, och gissa ! Klart bebis gjorde det … 

Så jag fick bricanylen i armen och min upplevelse utav detta är inte en rolig upplevelse, skakningar och hjärtat kändes som att det skulle hoppa upp ur bröstet .. men visst det tillhör ju bieffekterna …

Efter drygt fem minuter senare så skulle det påbörjas .. medans ena stod och höll med ultraljudet och hade koll på huvudet så föste läkaren med händerna , men inget skedde … bebis ville verkligen inte flytta på sig, och hon försökte en gång till, fast från ett annat håll men tyvärr , bebis vägrade rucka sig …  så då blev det klart för oss, antingen kejsarsnitt eller föda i säte.

Själva proceduren var inte så hemsk, visst det känns ju att de försöker flytta bebis, men det var inte någon större smärta.

Obehaglig känsla absolut.

Så fick vi åter igen ligga med CTG-maskinen och vänta på att få okej att åka hem.

Så , jag tillhör den grupp som inte fick uppleva ett lyckat vändningsförsök.. kanske har med placeringen av ens moderkaka?

Jag menar, jag har aldrig haft en bebis som legat på vänster sida, utan alla fyra har legat på höger sida och tryckt sig!

Så det har kanske mycket med sånt att göra, placering placering och placering …

Så den 1 okt åker vi till östra för sectokonferans tror jag det hette, där det bestämt när själva ingreppet skall ske, om nu inte allt sätts igång av sig själv tidigare dock .. och då är det alltid en risk att man ändå får föda i säte iomd att man kanske inte hinner i tid !
Jag har tänkt att jag ska skriva ett förlossningsbrev som är endast för kejsarsnittet, har ju ett för förlossningen …

Men lite svårt att komma på vad jag ska skriva bara ;( ..

Tur att jag ska till bm på måndag ..  så får hon hjälpa mig ..

Nervöst? Ja det kan ni lita på …

När det gäller min vän som försvann, så har jag valt att inte skriva så mycket om det pga alla andra skriverier som går runt, det finns de som inte har något skam i kroppen, men även de som faktiskt ser längre än ögat når … 

Jag hatar att läsa om alla kommentarer som kommer ang detta, det finns barn som kan läsa vad som skrivs och de får då läsa om både mamma , pappa  och övriga släkten…  och bonusar .. vilket är skrämmande ..

Det är en väldigt skrämmande känsla och händelse som skett, och det påverkar inte bara de allra närmsta, utan oss alla som faktiskt bryr oss om henne och situationen hon hamnat i!

Och jag vet att det kan tolkas på två sätt att man inte skriver om detta, vad döljer bakom beslutet, har hon slutat tro på sin vän?

Nej, jag tror fortfarande på min vän, jag tror fortfarande att det har hänt .. Jag har fortfarande mina känslor kring allt.
Hur min vän mår är prio ett, och inte mina ord jag skriver ..

Jag har läst vad som står, hur folk vrider runt på det som sagts .. och det bedrivs en häxjakt på något som är tragiskt ..

Så var mina ord sagda för idag!

 

 

 

One comment on “Ett misslyckat vändningsförsök

  • Det kommer säkert gå jätte bra sedan med nya tillskottet. Jobbigt att det är säte, men vem vet kanske h*on vänder sig trots allt i sista minuten. Jag vet inte rikitgt hur det fungerar om de kan vända sig så långt i slutet av graviditeten. Om det blir kejsars kommer det gå kanon det med tror jag.

    Alla lycka

  • Kommentera

