UNDVIK INTE CELLPROVSTAGNING!

Published maj 14, 2012 by missnyponros

Jag ber er alla vänligast att inte undvika cellprovet som man inte gillar.

Ta det !

Jag trodde aldrig att det skulle hända mig .. att jag skulle få cellförändringar…

MEN så blev det inte..

Ett vanligt rutinprov slutade med den värsta mardrömmen…

För drygt ett år sedan tog jag provet som sa att jag hade cellförändringar.. och skulle behöva komma in för en ny provtagning vilket jag oxå gjorde men med mycket ångest och oro i kroppen..

Alla sa samma sak: Det är ingen fara, de kommer se att det inte finns något fel .. Men för mig .. som stod där alldeles själv.. MED en 1 åring oxå… då ingen kunde passa henne… ja då var det inte allt för skoj att gå dit..

Jag mådde så dåligt utav detta .. när han sa att  jag hade den värsta graden .. grad 3 .. vilket innebar att om det inte hade upptäckts hade jag fått livmodercancer..

För några år sedan fick jag väldigt konstiga blödningar och sökte för detta.. INGEN frågade mig när jag gjorde ett cellprov senast.. för då hade de kanske kunnat stoppa det tidigare.

Tiden gick och dagen D kom.. då jag skulle få bli opererad för konisering.,.. Dvs de tar bort en bit av livmodertappen..

Tankarna hade ju flytit förbi, tänk om jag aldrig mer kan få barn, tänk om de behöver ta bort hela livmodern osv..

Efter op kom läkaren in o pratade med mig.. Hon sa att iomd att jag gjort denna så kunde man bli gravid lättare som hon hade märkt av..

Och det blev jag… redan månaden efteråt var jag gravid.. men det slutade med missfall där mensen aldrig dök upp utan den uteblev .. tills jag fick chockbeskedet.. DU är gravid igen.. NEJ men hallå .. inte igen var min tanke .. jag har inte haft mens var min nästa tanke,.,,,, Jag valde att göra en abort pga mina mediciner jag åt.. samt så hade jag inte fått min första checkup heller från läkaren ang livmodern.

 


Jag är livrädd att det ska komma tillbaks igen.. så nu på fredag ska jag göra mitt nya cellprov .. för åtta månader sedan gjorde jag ett som visade OK ..

Så nu hoppas jag på att få ett OK igen😉 ..

Ju längre tid som går och som jag får OK .. då släpper den oron..  Min dotter har varit och tagit vaccinet för det .. så vi får ju hoppas att hon slipper det.. och att mina barn lär sig att aldrig undvika att ta proverna… hur jobbiga dem än må vara !
Man ska inte chansa.. bara för att man tror att allt är okej .. så ska man inte undvika att ta ett prov som faktiskt kan rädda ens liv .. eller åtminstone ens livmoder😉
Tack för att ni tagit er tid att läsa detta!

Kommentera

